Linguatech, het moederbedrijf van Simply Translate, zet haar strategie van externe groei voort en kondigt de overname van Het Vertaalcollectief aan. Nadat Linguatech vorig jaar de krachten wist te bundelen met het ISO-gecertificeerde Vertaalbureau Textwerk, voegt de komst van Het Vertaalcollectief een nieuwe dimensie toe aan de groep.

Als een van de weinige vertaalbureaus in de wereld is Het Vertaalcollectief gespecialiseerd in creatieve vertalingen. Zij geniet een uitstekende reputatie bij klanten in filmindustrie, bij snelgroeiende startups en binnen de culturele sector en levert onder andere aan opdrachtgevers als de VPRO, WeTransfer, HelloFresh en het Amsterdam Museum.

Techniek wordt steeds belangrijker in de vertaalindustrie en innovatie is een gecompliceerd proces dat om kapitaal en expertise vraagt. Om deze reden stond Miles Niemeijer, founder van Het Vertaalcollectief, voor een keerpunt: gaan we zelf opnieuw het (technologische) wiel uitvinden, of sluiten we aan bij een organisatie die deze ontwikkeling al jaren centraal heeft staan? In Linguatech vond Niemeijer een partner die alles in huis heeft om Het Vertaalcollectief klaar te maken voor de toekomst.

Directeur en medeaandeelhouder van Linguatech, Milou Buiter, staat te popelen om Het Vertaalcollectief toe te voegen aan het portfolio. Er is vrijwel geen technologie aanwezig, wat ervoor zorgt dat er flinke stappen gemaakt kunnen worden als het gaat om procesoptimalisatie: “Het is fundamenteel dat we de kwaliteit en creativiteit van het afgeleverde werk behouden. Het stroomlijnen van de processen zal ervoor zorgen dat de huidige nog meer tijd hebben om dit te waarborgen, zonder daarbij het voor Het Vertaalcollectief kenmerkende persoonlijke contact met vertalers en opdrachtgevers uit het oog te verliezen. Het team van Het Vertaalcollectief kijkt dan ook erg uit naar deze technologische verbeteringen.”

Met de overname weet Linguatech een creatieve pilaar toe te voegen aan haar portfolio en positioneert zij zich als een allround speler in de vertaalindustrie. Zij biedt een breed scala aan diensten, waaronder SEO-vertalingen, ISO-gecertificeerde vertalingen, creatieve vertalingen en een SaaS-oplossing. De verschillende dochterondernemingen van de groep hebben hetzelfde doel: het leveren van hoogkwalitatieve vertalingen aan het MKB en internationaal ondernemen zo laagdrempelig mogelijk te maken. Daarbij maakt de infrastructuur van Linguatech het toepassen van AI-oplossingen voor contentcreatie en het vertalen ervan behapbaar. Momenteel werkt het bedrijf aan haar nieuwste innovatie, waarin de eigen slimme software complexe oplossingen van bigtech voor het MKB vereenvoudigt. “Een stap waarmee we echt de toekomst van meertaligheid vormgeven”, aldus Buiter.